Electronic Beats Poland

To już dekada z Voxnox!

Huczne 10(0) lat dla Voxnox! W 2023 roku berliński kolektyw kreatywny obchodzi okrągłą, 10. rocznicę działalności, a powodów do świętowania ma naprawdę sporo. Przez ostatnią dekadę odważnie przecierał szlaki na drodze do popularności hard techno, ustanawiając trendy nie tylko w brzmieniu, ale i w komunikacji wizualnej, oprawie eventów czy modzie.

Dziś  Voxnox wydaje i reprezentuje artystów takich jak Alignment, DLV, Lucinee, Lars Huismann, Sept czy CLTX, a sama marka Voxnox stała się synonimem stylu, wysokiej jakości i autentyczności płynącej z undergroundu.

 I – jak to pionier w swojej dziedzinie – Voxnox widzi swoich naśladowców, płynące z mass mediów trendy i zupełnie nową, naznaczoną TikTokiem grupę odbiorców muzyki klubowej. O swoją pozycję w branży hard techno może być jednak zupełnie spokojny.

YouTube

By loading the video, you agree to YouTube’s privacy policy.
Learn more

Load video

 

Dekada Voxnox

 10 lat w branży muzyki elektronicznej to duże osiągnięcie i ważny kamień milowy dla każdego z kolektywów. Zwłaszcza w dzisiejszych, mocno zdominowanych przez social media (i business techno) czasach: artyści z kręgu klubowych brzmień stali się nowymi celebrytami, sami zakładają wytwórnie i kreują swój wizerunek, a muzyka i wierność początkowym wartościom wędruje na boczny plan.

Choć początki Voxnox zbiegają się w czasie ze skokiem popularności social media, przypadek tego berlińskiego kolektywu mocno wyróżnia się spośród innych w branży. Został założony w 2013 roku z głębokiej pasji do muzyki elektronicznej, przekraczania granic gatunków oraz wierności swojemu trendsetterskiemu zmysłowi; dwa lata później została powołana Thrust Agency, czyli agencja reprezentująca artystów oraz organizator i promotor wydarzeń. Rzucając wyzwania temu, co popularne, Voxnox przedstawia swoją wizję współczesnej muzyki elektronicznej i koncentruje się na wspieraniu innowacyjnych, niekonwencjonalnych projektów z nią związanych. Swoją wizją hard techno dzieli się z fanami na całym świecie m.in. dzięki showcase’om, regularnym wydawnictwom oraz limitowanym kolekcjom merchu.

 

Dziś Voxnox ma na swoim koncie EP-ki, albumy i kompilacje – zarówno w wersji winylowej, jak i cyfrowej – m.in. dla DLV, Alignmenta, Septa, Lucinee czy Larsa Huismanna. Jakie wydarzenie było kluczem, który otworzył kolektywowi drzwi do sukcesu? I jakim trudnym wyzwaniom musiał stawić czoła?

YouTube

By loading the video, you agree to YouTube’s privacy policy.
Learn more

Load video

Cóż, żaden sukces nie pojawił się w jedną noc, to cała misja – opowiada Fabio Venezia, założyciel kolektywu.

Pamiętam ten magiczny moment dla Voxnox, który dosłownie zmienił nasze życie: gdy teledysk do “Future Dancefloor” Alignmenta osiągnął milion wyświetleń na YouTubie, dzięki czemu jako niezależna wytwórnia wkroczyliśmy do oficjalnego niemieckiego Dance Charts na 8. miejscu. To był strzał w dziesiątkę! Z drugiej strony, organizując eventy w całej Europie i w innych miejscach świata, gdzie konkurencja na rynku jest spora, spotkaliśmy się z wieloma wymagającymi sytuacjami. Począwszy od planowania, realizacji, podejmowania ryzyka – mimo wszystko kroczyliśmy naprzód.

 Moda na techno (i modnie na techno)

 Czy prowadzenie labelu o tak sprecyzowanym brzmieniu i gatunku ogranicza? Niekoniecznie – Voxnox zdefiniował swoje zasady hard techno, stając się wzorem dla wielu innych kolektywów, ale ufa swojemu stylowi i gustowi. Jako wytwórnia, promotor i organizator, jest mocniej skoncentrowany na byciu na czele, niż naśladowcą i częścią tłumu. Czy zdarza się jednak, że korzysta z “dzikiej karty” dla artystów? Czym muszą się wyróżniać, by zwrócić uwagę Voxnox?

Mówiąc o sposobie, w jaki zarządzamy wytwórnią, nie jesteśmy naśladowcami tego, co jest “obecnie modne”, albo “nigdy nie wychodzi z mody”, mówi Fabio. Wspieramy kreatywność i nie boimy się próbować nowych rzeczy, przełamywać nasze “tradycyjne” wartości. Jeśli mowa o wschodzących gwiazdach Voxnox, są to z pewnością DLV i Kalte Liebe – zdecydowanie mają to, czego szukamy i są w tym absolutnie najlepsi.

 

A zatem: brzmienie przyszłości wg. Voxnox to nie tylko mocne techno, ale i wiele innych gatunków. DLV szturmem podbił scenę dzięki swojej surowej energii i nieokiełznanej energii, którą emanuje za dj-ką. Duet Kalte Liebie pełnymi garściami czerpie z punk rocka, new wave czy EBM, a melancholijne brzmienie łączy z siłą mocnego, wyrazistego techno. Kolektyw słynie ze swojego trendsetterskiego zmysłu, ale i liderskiej postawy względem branży – nie tylko w muzyce, ale i modzie czy wręcz całej popkulturze. To właśnie stylistyka Voxnox była pierwowzorem dla wielu innych organizatorów i promotorów, na długo przed erą socialmediowych rave’ów.

YouTube

By loading the video, you agree to YouTube’s privacy policy.
Learn more

Load video

Zauważyliśmy znaczną ewolucję gatunku, jakim jest techno, szczególnie w czasach post-pandemicznych, przyznaje Fabio.

Wydaje się wręcz, że fala techno przejmuje wszystkie inne brzmienia i absolutnie się nie zatrzymuje – i jest to, w dużej mierze, zasługa pokolenia TikToka. Mówimy o mainstreamowej popularności, nie tylko o niszowym zjawisku. Ale diabeł tkwi w szczegółach – w zaledwie 10 sekund na TikToku nie jesteś w stanie poznać esencji i autentyczności techno. To zdecydowanie coś więcej, niż wpadający w ucho beat – to wręcz lifestyle.

Bezpośrednio z tym związana jest moda – i muszę to przyznać, jest to trochę problematyczna kwestia. Mam na myśli to, że niektóre marki odzieżowe mocno propagują odzież fetish, która kiedyś była noszona w ukryciu, zarezerwowana dla niszowych miejsc, w których ludzie mogli poczuć się swobodnie w wyrażaniu swojej niczym nieskrępowanej fantazji. Dziś takie stroje wkroczyły do mainstreamowej mody, ale nie jestem pewien, czy ludzie są świadomi tego, z czym się to wiąże – i w jaką kulturę wchodzą, nosząc taką odzież. Niezwykle ważne są wiedza i świadomość, co mówią o Tobie ubrania, które wybierasz. Nie tylko ślepo podążasz za trendem i jesteś przebrany, a nie ubrany.

Choć nie szata zdobi człowieka (a szczególnie ravera), jeśli mowa o działalności Voxnox w dziedzinie mody, berliński kolektyw redefiniuje styl odzieży techno. Z jednej strony kolekcje merchu nawiązują do wzorów, printów i krojów lat 90. (zarówno warehouse’ów, jak i punka); z drugiej – opierają się na wysokiej jakości, przyjaznych dla skóry materiałach i stylowym designie. To stroje, które pozwalają każdemu klubowiczowi i klubowiczce wyrazić siebie podczas imprezy, i które po prostu chce się nosić.

Nowa konsumpcja kultury klubowej

Wracając jednak na moment do social mediów, mody na bywanie w klubach techno lub na festiwalach – dziś dla wielu nowych, młodych odbiorców, pierwszy kontakt ze światem muzyki elektronicznej odbywa się nie dzięki znajomym czy własnym doświadczeniom. To zasługa influencerów, TikTok raves czy bijących rekordy popularności rolek otagowanych jako “techno”, a które z tym gatunkiem muzyki niewiele mają wspólnego. Owszem, kolektyw prężnie korzysta z social mediów – 34 tys. obserwatorów na Instagramie, 12 tys. fanów na Facebooku – ale nie pozwala sobie na zachłyśnięcie się płynącymi z nich treściami.

Jak Voxnox podchodzi do tego obrazu kultury klubowej wśród nowych odbiorców? Czy to dobrze, że elektronika wkroczyła do głównego nurtu, czy raczej jej zniszczono jej undergroundową esencję?

By loading the content from Soundcloud, you agree to Soundcloud’s privacy policy.
Learn more

Load content

To miecz obosieczny, komentuje Fabio Venezia.

Z jednej strony, cieszy nas rozwój muzyki elektronicznej, zwłaszcza wśród młodego pokolenia – to, że techno stało się tak dostępne, jest naprawdę cool. Docierając do coraz większych grup, możemy jeszcze bardziej szerzyć naszą miłość do tego gatunku, i to zdecydowanie wygrywa. Z drugiej jednak strony ciężko nam się patrzy na to, jak prawdziwe korzenie i undergroundowa kultura techno rozpływają się.

W surowej, nieprzesianej kulturze klubowej, która dała początek techno, było coś naprawdę wyjątkowego – ale czasy się zmieniły, a my musimy podążać za naszą wizją i wyznaczać sobie nowe cele. Możemy wciąż utrzymywać tę “esencję techno”, a jednocześnie docierać do szerokiej publiczności. Kluczem jest balans.

A czego, zdaniem Voxnox, jest za dużo w dzisiejszej kulturze klubowej? Jakie słowo jest wszechobecne i nadmiernie używane?

RAVE – jeśli musisz zapłacić za 6-godzinne “rejwowanie” 50 euro, totalnie nie mam pojęcia, skąd pochodzi to słowo, i co przez nie rozumieją organizatorzy – kwituje Fabio.

 Strzały w dziesiątkę

 Jeśli mowa o świętowaniu 10. rocznicy działalności Voxnox, oprócz nowej kolekcji merchu i zaplanowanych wydawnictw – m.in. kompilacji “Acceleration Series Vol. III” oraz EP-ki Kalte Liebe, “Schall & Schweiß” – kolektyw ruszył w światowy tour z udziałem m.in. DLV, Septa, Chippy Nonstop, CLTX czy Lucinee. To nie tylko “duża trasa”: to przede wszystkim okazja do celebracji dekady ciężkiej pracy, wspaniałej podróży, która narodziła się z pasji do muzyki, jedności i kreatywności. Bliskie spotkanie z artystami (a przede wszystkim wartościami) Voxnox zbliża do siebie i środowisko muzyczne, i fanów.

Showcase odwiedził już m.in. Austrię, Litwę, Niemcy, Wielką Brytanię czy Polskę (poznańską Tamę!), a przed nim jeszcze druga połowa występów. Na liście znajdują się miasta takie jak Amsterdam, Nowy Jork, Wiedeń, Hannover, Barcelona, Karlsruhe. Jak w oczach Voxnox, wypada półmetek trasy?

Nasza światowa trasa to szalona podróż!, mówi Fabio. – Odwiedziliśmy już wiele ciekawych miejsc, ale jeśli miałbym wybierać to najlepsze, byłby to Melt! Festival w Ferropolis. Nasza lokalna, berlińska publiczność również była wspaniała i całkowicie poza kategorią – a tyle jeszcze przed nami! Jesteśmy bardzo podekscytowani występami we Włoszech, Niemczech, Holandii, Stanach, Wielkiej Brytanii i – oczywiście Polsce. Każde z miejsc ma swój własny klimat i już nie możemy się doczekać, jaką energię przyniosą ze sobą na taneczne parkiety.

By loading the content from Soundcloud, you agree to Soundcloud’s privacy policy.
Learn more

Load content

Sporo wydarzy się też wewnątrz Thrust Agency – w lipcu 2023 otworzyła nowy rozdział swojej działalności w postaci Hyper Dreams, agencji artystycznej i bookingowej, skupiającej się na świeżych twarzach w branży muzyki elektronicznej. Dodając do dotychczasowej działalności nieco więcej kolorów (i funu), za swój cel stawia reprezentację swoich najmocniejszych artystów na światowej scenie.

Nie pozostaje nam nic innego, jak życzyć kolektywowi dużo szczęścia, mocno trzymać kciuki i… świętować razem z nim! A czego życzy sam sobie?

Jeśli mowa o Voxnox, chcemy mocno podkręcić naszą wizualną komunikację i przygotować prawdziwy audio-wizualny experience, za pomocą którego zabierzemy tłum w podróż, której nigdy nie zapomni, zdradza Fabio.

Jak Thrust powrócimy mocno do naszych korzeni, solidnego, undergroundowego vibe’u – bardzo ważne jest dla nas to, byśmy nie zapomnieli o tym, skąd się wywodzimy, a nasze początki zasługują na szacunek! Hyper Dreams to, z kolei, życzę podążania za swoimi marzeniami i czynieniu ich rzeczywistością. Wszystkich zachęcamy do tego: nie przestawajcie sięgać po to, czego pragniecie! Na koniec dnia to właśnie o to chodzi – o dobrą zabawę i cieszenie się swoją wolnością.

A zatem klucz do szczęśliwego życia wg. Voxnox zdaje się być uniwersalny – niezależnie od tego, czy jest się fanem mocnego techno, czy funkcjonuje poza społecznością klubową.

Naszym fanom – w Polsce i na całym świecie – dajemy jedną radę. Podążajcie za swoimi marzeniami, odważnie sięgajcie po nie i nie zapominajcie o tym, by cieszyć się z ich realizacji, każdego dnia!

Published August 08, 2023. Words by Agata Omelańska, photos by arch. Voxnox.