Święty Bass prezentuje nową EP-kę oraz mixtape
W sytuacji, gdy renesans połamanych rytmów stał się faktem i nowa fala muzyki garage zalewa parkiety europejskie, w Polsce otrzymujemy kolejną dawkę muzyki Świętego Bassu. Dwie premiery!
Święty Bass przebojem wdarł się na polską scenę klubową i nie zamierza z niej zejść ani się nawet o centymetr posunąć. To ta załoga jest odpowiedzialna za rosnącą w lawinowym tempie falę zainteresowanie brytyjskich połamanych brzmień: od UK garage po grime.
Na ich imprezy z czołowymi przedstawicielami brytyjskiej sceny przychodzą tłumy głodne gatunków kontrastujących ze wszechobecnymi trapami i techno: 2 Stepu, bassline’u, grime’u, dubstepu czy jungle.
To projekt Miłego ATZ, wszechstronnego rapera, który od samego początku swojej kariery dał się poznać jako zapalony fan szkoły rapu z UK oraz Phunk’illa, obecnie najlepszego DJ-a hiphopowego w Polsce zdaniem gremium Polish Hip Hop Festival.
Jego pasja do brzmień z Sheffield czy Birmingham została udokumentowana dobre kilkanaście lat temu. Muzycznie projekt wspiera @atutowy, wielokrotnie nagradzany artysta i jeden z najważniejszych polskich producentów, który współpracował m.in. z Taco Hemingwayem, Kukonem czy Okim. To dziś de facto trzeci członek zespołu.
Występując w klasycznej brytyjskiej formule DJ i MC, Święty Bass przeszczepiają na polski grunt idee obecne w hardcore continuum, czyli wiecznie zmiennego świata gatunków, jakie pojawiły się na klubowej scenie po implozji kultury rave.
W poszanowaniu do bogatej kultury soundsystemowej, ATZ i Phunk’ill wykorzystują muzykę do opowiadania historii o swojej społeczności i pasji do muzyki tanecznej, wypełniając lukę w historii polskiej kultury.
Mutacje gatunków, które słyszymy na Backlogu odbywały się dokładnie wtedy, gdy pierwsi pracownicy z unijnymi paszportami wracali do domów na święta. Przywieźli ze sobą nie tylko funty, ale też iPody Nano pierwszej generacji wypełnione numerami Ruff Squadu i DBX.
Siedmioutworowa EP-ka Backlog to przelot przez wszystkie fascynacje zespołu.
“Grimestep” z gościnnym udziałem Snowe’go i Emza zderza ze sobą przeszywający chłód grime’owej nawijki i ostrego rzężenia, jakie zdominowało dubstep w okolicach 2008 roku, podmieniając miękki bas na agresywne średnie pasmo. Charakterystyczny, synkopowany rytm brytyjskiej muzyki przewija się tu zarówno w pełnym niepokoju i napięcia “Standing”, gdzie ustępuje klasycznemu breakowi czy w bassline’owym letniaczku “Tenzbaba”.
Tytułowy numer zapowiada się na follow up do klasyków z Bomfunk MC’s, ale zasuwając w tempie 172 bpm chłopaki rozdzierają dramatyczną linię klawiszy eksplozją muzycznego ferrofluidu.
House’owa pętelka na garażowym beacie w “In Your Arms” to preludium do gwiazdorskiego występu Rosalie w 2-stepowym “Replayu”, którego nie powstydziłaby się żadna brytyjska lista przebojów przełomu tysiącleci. Bo jak podaje Miły ATZ w finałowym “Oops” to back to the roots.
Numery z EP-ki można sobie oczywiście pododawać do playlist na streamingach, ale Święty Bass błyszczy najmocniej, gdy artyści stoją za konsoletą.
Muzyka bassowa to muzyka żywa. Jej podstawą jest interakcja z publicznością. To muzyka klubowa, która opowiada historię i wchodzi w dialog z resztą sceny. Święte Bassy Mixtape Vol. 2 to możliwość poczucia namiastki wydarzenia, jakim jest impreza organizowana przez Święty Bass. To z jednej strony zręczny DJ-ski mix Phunk’illa, gdzie zderzane są ze sobą gatunki, często sprzeczne w bpmach, ale spójne w swojej miejskiej atmosferze.
Przez jego palce przelatują m.in. The Prodigy czy Alicia Keys ale też mniej znani Soul Mass Transit System, Charlotte Plank w remiksie Main Phase, Overmono w remiksie Efana czy przyprawiająca o zawrót głowy mieszanka karaibskiej soki z jersey clubem.
Z drugiej, to rozmaite anegdoty na temat życia klubowego w kraju, które co jakiś czas zapodaje ATZ między swoimi freestyle’owymi partiami, które towarzyszom autorskim remixom ŚB (chociażby imprezowy edit PRO8L3MU) czy popisom brytyjskich MCs.
Zarówno Backlog jak i Święte Bassy Mixtape Vol. 2 można było zamówić ( SOLD OUT!) w sklepie House of Banks Clothing.
Premierze towarzyszy trasa po największych polskich miastach.
16 lutego ŚB wystąpi w Krakowie, 1 marca w Poznaniu, 8 marca w Katowicach, 15 marca we Wrocławiu, 20 kwietnia w Warszawie i 11 maja w Gdańsku.
Published February 14, 2024. Words by Redakcja, photos by arch. Świętego Bassu.