LABEL SHOWCASE: Trip
Istnieje wiele wytwórni, które specjalizują się w eksperymentalnych brzmieniach elektroniki i wyławiają nowe talenty - jednak żadna z nich nie robi tego w tak subtelny sposób, jak трип. Założony przez Ninę Kraviz label słynie nie tylko z doskonałego wyczucia co do artystów, ale i nie boi się wykraczać poza ramy gatunków, śmiało eksperymentować i doceniać ekscentryczne brzmienia. W końcu drzwi do debiutu niejedno mają imię, a w tej wytwórni określenie “osobliwy” postrzega się jako komplement. Przed wami eklektyczna podróż do świata dziwnego, cudownego techno spod skrzydeł трип.
Wytwórnia pod lupą
Na pierwszy rzut oka трип zdaje się być wytwórnią bardzo enigmatyczną, wysublimowaną, w pewien sposób “ekskluzywną”. Poza oficjalnymi materiałami prasowymi, kilkoma newsami czy recenzjami nie pisze się o niej zbyt dużo – przez wielu postrzegana jest więc przez pryzmat samej założycielki, Niny Kraviz. Współpraca z jedną z najbardziej cenionych DJ-ek i producentek sceny techno musi być więc niemałym wyróżnieniem, a by dostać się do grona artystów jej labelu z pewnością trzeba mieć nieprzeciętny talent i sprostać wysokim wymaganiom.
Mity odłóżmy na bok – założona w 2014 трип nie dzieli artystów na doświadczonych producentów i początkujących; nie hierarchizuje ani twórców, ani gatunków. Stawia na różnorodność i otwartość na eksperymentalne brzmienia, a muzykę postrzega jako “przekraczające granice, łączące umysł i ciało medium”. Wyłapuje wschodzące talenty i pozwala im rozwijać ich potencjał (Bjarki, PTU, Vladimir Dubyshkin, Roma Zuckerman), a jednocześnie nie boi się zaprosić do współpracy znanych już muzyków (Terrence Dixon / Population One, Exos, Parrish Smith). Wszystko to w przyjaznej, bardzo otwartej na kreatywność i wzajemne inspiracje atmosferze, która sprzyja tworzeniu niecodziennej, ale intrygującej muzyki.
Mroczno, różnorodnie, nie z tego świata
Obraz współpracy z Kraviz i jej wytwórnią bardzo dobrze opisuje Tombo – portugalski grafik i autor logotypu, identyfikacji wizualnej oraz wielu okładek dla трип.
Gdy po raz pierwszy zobaczyłem Ninę za didżejką zauważyłem, że momentalnie przenosi się do innego, swojego własnego świata – w podobny stan wpadam, gdy rysuję, i doskonale rozumiem oddanie się w 100% temu, co się robi najlepiej w życiu (…). Bardzo podziwiam to, co Nina robi dla sceny elektronicznej oraz jak prowadzi wytwórnię. Daje mi przy tym bardzo dużo wolności, wierzy w moją pracę i wspiera. Muzyka трип to mroczny klimat, różnorodność i odczucia “nie z tego świata”, a ja jako artysta poruszam się w takiej samej stylistyce.
Różnorodność w трип nie jest jedynie pustym hasłem, wabikiem dla marzących o debiucie producentów. Wytwórnia przykłada ogromną wagę do tego, by muzyka reprezentowanych przez nią artystów wykraczała poza ramy gatunków oraz “pobudzała umysły, marzenia i fantazje”.
I słowa dotrzymuje: muzyka wydawana przez трип zgrabnie balansuje między IDM i dub techno, zahacza o acid i trance, nie stroni od parkietowych hitów czy estetyki gabber. Tak szeroki przekrój gatunków nie wprowadza jednak chaosu – nad wszystkim króluje wysublimowana estetyka Niny, dzięki której każde wydawnictwo jest spójne, konsekwentne i bardzo dokładnie przemyślane. Dzięki temu nawet najbardziej połamane i dziwaczne brzmienia zyskują sens i przyjmują dobry kształt.
Podróż wielowymiarowa
Na dziś трип może pochwalić się 11 kompilacjami zawierającymi utwory artystów takich jak wyżej wspomniani Vladimir Dubyshkin, Nikita Zabelin, PTU czy sama Kraviz.
Składanki The Deviant Octopus, De Niro Is Concerned, I Have A Question, Sleep Not Found czy Don’t You Mess With Cupid ‘Cause Cupid Ain’t Stupid przenoszą słuchaczy w najbardziej zaskakujące miejsca w muzyce elektronicznej i pozwalają odkryć jej nowe, eksperymentalne oblicze.
To właśnie ta wytwórnia otworzyła przed Bjarkim drzwi do międzynarodowego sukcesu, a następni w kolejce do zawojowania klubowych parkietów są m.in. Steve Soll, Roma Zuckerman, K-Hand i Deniro. Wydanie swojej muzyki w трип mają na swoim koncie AADJA, Solar X, Carlota, Shadowax, Buttechno i Aleksi Perȁlȁ.
Label słynie również z organizacji wyjątkowych wydarzeń muzycznych (m.in. w magicznej islandzkiej jaskini, na Wielkim Murze Chińskim oraz w industrialnej przestrzeni moskiewskiego Muta.bor).
Liczy się nie tylko muzyka, ale i pomysł na jej zaprezentowanie odbiorcom.
Przecież “trip” może być również podróżą dosłowną, oznaczać zmianę miejsca i przestrzeni wokół. Odbiór muzyki w tak niecodziennych lokalizacjach stanowi niezapomniane przeżycie zarówno dla publiczności, jak i dla samych artystów.
Spytany o swojego ulubieńca spośród ekipy producenckiej трип, wspomniany wyżej Tombo odpowiada:
Prawdę mówiąc, każdy z nich jest moim ulubionym – każdy reprezentuje coś unikalnego, wyjątkowego i nie do podrobienia. Pomimo ogromnej różnorodności, artyści трип potrafią znaleźć wspólny język, pracować i tworzyć bardzo dobrą muzykę. I myślę, że właśnie to czyni tę wytwórnię wyjątkową.
Published February 02, 2021. Words by Agata Omelańska, photos by Daria Galeeva & Tombo.