Electronic Beats Poland

Co wiemy już o tegorocznym Up to Date Festival?

Czternasta edycja białostockiego festiwalu Up to Date różni się pod wieloma względami od poprzednich. Organizatorzy postawili nie tylko na nową formułę jego trwania i datę, lecz największą uwagę przykuwa to, co trzymane jest w tajemnicy - jego lokalizacja, która do końca pozostanie nieznana.

W tym roku z Białymstokiem będziemy mogli spotkać się nieco wcześniej (niż w złotą wrześniową jesień), bo już 23-24 czerwca i spędzać w nim początki lata. Poza tym Po 7 latach festiwal opuszcza tkankę miejską, by wrócić do korzeni i pokazać co Podlasie ma w sobie najlepszego. Żegnamy więc na razie Pałac Branickich, Operę i Filharmonię Podlaską, gdzie odbywały się Centralne Salony Ambientu oraz Stadion, gdzie miała miejsce część imprezowa. Niezaprzeczalnie nowa, nietypowa lokalizacja podkreśli wyjątkowy charakter festiwalu oraz jego nieustającą otwartość na zmiany i wszelkie innowacje.

Jednym z celów zmiany lokalizacji jest próba zbliżenia publiczności do tego co najlepsze w regionie Podlasia – nieskażonej natury, zieleni i niepodrabialnej gościnności, nawiązując jednocześnie do korzeni klasycznych rave’ów w formule secret location.

Ważną częścią tegorocznej edycji jest też wejście do lokalnej przestrzeni, która rozpoczyna głębszą narrację o szacunku do otaczającej nas natury, świadomości ekologicznej oraz dyskusję o sposobach zmniejszania szkodliwego wpływu na środowisko, nim będzie na to za późno. Organizatorzy podkreślają mnogość okolicznych atrakcji, które oferuje Podlasie wszystkim jego odwiedzającym oraz zachęcają do zostania tam dłużej i głębszego poznania. Wiadomo, że festiwal odbędzie się na świeżym powietrzu, w miejscu oddalonym od centrum, ale jednocześnie dostępnym do bezproblemowego dojazdu komunikacją miejską czy taksówką.

Podana została również rozpiska z podziałem poszczególnych artystów na dni, którzy będą każdego dnia grać przez (minimum) 15 godzin na dwóch scenach, mogącym przynieść skojarzenie z dobrze znanymi festiwalowiczom ze Stadionu Miejskiego – scenami Pozdro Techno i Beats, przeplatanymi okazjonalnie nurtami eksperymentalno-ambientowymi, kojarzonymi z salonami ambientów.

W pierwszym rzucie artystów, organizatorzy zapowiedzieli trzy mocne projekty, których działalność odcisnęła swoje piętno na rozwoju szeroko pojętej muzyki tanecznej – są to: 2 Bad Mice, DJ Slugo i Surgeon. Będą więc kolejno breakbeaty i UK Hardcore, ghetto house i industrial techno.

YouTube

By loading the video, you agree to YouTube’s privacy policy.
Learn more

Load video

Dodatkowo wszechstronnych talentów Surgeona będzie można doświadczyć na festiwalu z zupełnie innej strony, bo wspólnie z Danielem Beanem zbadają wpływ dźwięku na świadomość jako projekt The Transcendence Orchestra.

Scenę techno będzie reprezentować wiele osób eksperymentujących z bardziej undergroundowymi formami tego gatunku (miejsca na business techno tutaj zdecydowanie brak).

Białystok odwiedzą więc chociażby reprezentujący wytwórnię Ilian Tape monachijczycy Zenker Brothers, włoski mistrz deep techno – Luigi Tozzi i rezydenci Tresora: duet Fireground (moc w formule live) oraz Mareena, która zagra b2b z Kerrie.

YouTube

By loading the video, you agree to YouTube’s privacy policy.
Learn more

Load video

Kijowski klub Closer reprezentować będzie Igor Glushko. Z Wiednia przyjedzie Sedvs, a z Porto Amulador. Z ziemi włoskiej do polskiej z live actami pojawią się Viels (będzie to jego debiut) i D-Leria. Hipnotyczne techno zaserwują nam Launaea oraz Alicja Aksamit, która wystąpi b2b z Larą Palmer, a także Azu Tiwaline, której poczucie rytmu związane jest z wpływami kultury berberyjskiej. Jak do muzyki techno wpleść interesujące elementy basowe pokaże w piątek Rhyw.

YouTube

By loading the video, you agree to YouTube’s privacy policy.
Learn more

Load video

 

By loading the content from Soundcloud, you agree to Soundcloud’s privacy policy.
Learn more

Load content

Zainteresowanie prawami fizyki i biologicznymi fenomenami to z kolei inspiracja dla holenderskiej artystki upsammy, która zaprezentuje wspólnie z Jonathanem Castro live A/V. Czucie i wiara silniej z kolei przemawia do bvduba i Joachima Spietha. Pierwszy jest jednym z najbardziej płodnych artystów ambientowych, pogłębiającym różne formy gatunku i wplatając tam wpływy dubowe czy transowe. Ten drugi to weteran, wywodzący się ze sceny minimalowej, oscylujący dźwiękowo wokół ambientu i techno. Ambientowym DJ setem festiwal otworzy Norweżka Henrii Havaas.

By loading the content from Soundcloud, you agree to Soundcloud’s privacy policy.
Learn more

Load content

Industrial i estetyka noise’owa jest też ważnym punktem odniesienia dla nieokiełznanej performerki Puce Mary, której występy zawsze zapadają w pamięć – przygniatają bowiem zarówno emocjonalnie, jak i dźwiękowo. Radykalne poszukiwania dźwiękowe to również domena Marii W Horn, którą interesują syntetyczne dźwięki i elektroakustyka, nieobawiająca się wplatać w kompozycje instrumentów smyczkowych czy śpiewów chóralnych. Andrea Belfi przyjedzie z solowym występem elektroniczno-perkusyjnym. Solowo zaprezentuje się również Mun Sing z duetu Giant Swan, który promować będzie swój debiutancki album – mający się ukazać na początku czerwca “Inflatable Gravestone” w wytwórni Planet Mu. Krążek będzie traktował o sposobach radzenia sobie ze stratą i przeżywaniem żałoby – nagrany po nagłej śmierci ojca muzyka w 2020.

Perełką w programie jest występ artysty eksperymentalnego Civilistjävel!, którego tożsamość owiana jest tajemnicą i który bardzo rzadko występuje na żywo. W stronę bardziej dubowych brzmień zabiorą nas Moonlight Resort & Spa, czyli Michał Wolski i Tomasz Zając (Cafe de la Jungle), którzy w zeszłym roku wydali album “Aromatherapy”, gdzie odwoływali się do estetyki new age, ambientu i szamaństwa. Głębokiej dekonstrukcji jamajskich tropów podejmuje się też YAC – Piotr Krupiński, który dub łączy z estetyką glitch. Ze swoim debiutanckim albumem przyjedzie grupa Dynasonic, łącząca wpływy krautrocka i dubu, której skład zasilają członkowie czołowych zespołów alternatywnych w kraju jak Kristen czy Pogodno. Wyraźnie swoją obecność zaznaczy również brytyjska scena dubstepowa: Commodo z tradycyjnym brzmieniem gatunku oraz poszukujący innowacji w post-punku, industrialu czy jazzie – Ossia, którego album “Devil’s Dance” wymieniany był w czołówce najważniejszych albumów elektronicznych 2019 roku.

Muzyka basowa to też zawsze niespodzianki. Po jej wiecznie zmiennych terenach oprowadzą nas między innymi francuski mistrz konsoli i nieprzewidywalny w swojej selekcji – sam Teki Latex we własnej osobie, łódzka DJ-ka Bambi Uzi i wydający w Hooversound Nova Cheq w formule b2b oraz reprezentujący wrocławską scenę Glassz i mad miran – kuratorka zeszłorocznego Boiler Room Festival w Amsterdamie. ALL G i wschodząca talentka z Warszawy – gummi, zapewnią nieprzewidywalny lot międzygatunkowy z postojami na techno, ghetto house, breaki i jungle. Widzimy się w Białymstoku!

By loading the content from Soundcloud, you agree to Soundcloud’s privacy policy.
Learn more

Load content

 

Published May 25, 2023. Words by Agata Ogórek, photos by Krzysztof Karpiński.