Cyklicznie przedstawiamy wam najnowsze produkcje polskich DJ-ów i beatmakerów działających w szeroko rozumianym obszarze muzyki tanecznej: od house i garage po dub techno w ramach Clubland Polska. Dziś zrobimy spory krok w tył – zainspirowani nadchodzącą książką „30 lat sceny techno w Polsce” i przedstawimy wam polskie produkcje klubowe z lat 1988 – 2000. Będą tu zalążki tzw. Proto-house, zabawy z estetyką hip-house oraz pierwsze techno-produkcje. Część teledysków może się wydać szalenie archaiczna i naiwna w wymowie, ale nie oceniajmy, tylko okażmy respekt protoplastom tej muzyki w Polsce.
Koniec lat 80. – wtedy się działo.
To oczywiście dwa programy telewizyjne, nieliczne drukowane magazyny muzyczne, kasety pirackie będące kopiami przywożonych z Zachodu składanek i albumów.
O tzw. „Drugim Lecie Miłości” i związanych z nim narkotykach oraz nowej syntetycznej, tworzonej przez komputery muzyce house pisano jako o swoistej sensacji.
W latach 1986 – 1988 redaktor „Magazynu Muzycznego” – Roman Rogowiecki relacjonował o gorączce house i ecstasy w Londynie, analizował zaczątek kultury acid -house.
Zmarły kilka lat temu juror „Idola” – Robert Leszczyński założył rubrykę „Rap’n’House 4U” w młodzieżowym dwutygodniku „Na Przełaj”, a Bogdan Fabiański w polskim radio grał dużo house’owych i New Beatowych nowości z winyli. Acidowe brzmienia i New Beat, jako nowy „Sound of Belgium” traktowane były jednak wciąż jako sensacja jednego sezonu. Winylowe składanki licencyjne PRL-owskiej wytwórni Arston: „House – muzyka komputerowa” i „Come Back To Me” (1988) przeszły na rynku bez większego echa. Minęło trochę czasu, aż pojawiły się pierwsze polskie techno-house’owe produkcje Tubylców Betonu, duetu Max i Kelner, a potem T-34, Nazara i Jamrose (m.in. dla włoskiego labelu Disco Magic, który zaczął wtedy wydawać płyty z italo- house).
Poniżej nasz dźwiękowo-wizualny przelot przez wybrane taneczne produkcje aż do roku 2000! Made in Poland!
NAZAR – INOUT 1991
Duet Nazar zadebiutował w 1991 roku płytą z tanecznym popem, ale znajdowały się tam znakomite numery w estetyce hip-house. Na kolejnych płytach Nazar wydawał kolejne taneczne produkcje, a zwieńczeniem była jak dotąd ostatnia płyta „Kosmos” z utworami drum’n’bassowymi i latino-house’em.
TUBYLCY BETONU – YE, YE, YE 1993
Tubylcy Betonu byli formacją noise’owo-acidową szukającą swojego miejsca w gatunku rave, jaki zaczynał być grany w Manchesterze przez formacje takie jak The Farm. W tym roku wyczekujcie specjalnego house’owego editu jednego z ich kawałków.
MAX i KELNER – KOSMOS 1992
Płyta Techno Terror” duetu Max i Kelner to eksperymenty elektroniczne w połączeniu z rapem. Początki zespołu sięgają 1987, kiedy dwóch muzyków związanych z polską sceną punkrockową oraz reggae’ową: wokalista i gitarzysta Robert “Max” Brylewski (wówczas Armia, Brygada Kryzys i Izrael) oraz Paweł “Kelner” Rozwadowski (wówczas Deuter i ex-Izrael) zaczęli wspólnie nagrywać zainspirowani nową muzyką taneczną z Zachodu.
T-34 – TECHNO ACID 1993
Kaseta duetu T-34 wydana przez Bass Music zawierała naklejkę: „Polskie techno-trance” i jest do dziś do znalezienia na rosyjskich forach muzycznych jako nielegalny download. Album zawierał również cover singla „Orinoco Flow” Enya.
MODFUNK – TAXI BOY 1999
O Modfunk można by pisać bardzo, bardzo długo i pewnie temu duetowi poświęcimy kiedyś oddzielny felieton. Piotr Jarecki i Martin Tigermaan odegrali niebagatelną rolę na polskiej scenie. Znacie ich i z kultowych składanek Pepsi Faza i albumów jak „Superfuzja” czy „Emo Funk”, remiksy Modfunk wspominaliśmy też w cyklu Clubland Polska niejednokrotnie. Dziś przypomnienie singla z końca lat 90. „Taxi Boy”.
VENTYLATOR – ACID BOMB 1998
Ventylator był odkryciem Liroya i jednym z niewielu zespołów, jaki udało się wydać płytę z techno w polskim majorsie (Warner Music Poland). Oprócz albumu o tym samym tytule ukazał się też winylowy maxi-singiel. O historii wokół zespołu przeczytacie w ich autorskim felietonie w książce „30 lat sceny techno w Polsce”.
MILLENNIUM – RE-FLEX 1998
Duet Millennium zadebiutował w 1995 roku kasetą „A Teraz Polska” prezentując własne oblicze stylistyki techno i Euro-house. Wydana 2 lata później płyta „Self” pokazała ich bardzo dojrzałe, w pełni techniczne oblicze Krzysztof Kłubo (aka DJ Phobos, Kris Klubo) i Tomasz Rożek (aka Tom Horn, TR) grali na bardzo wielu dużych imprezach, np. Mayday.
JAMROSE – DIG THE SOUND OF THE UNDERGROUND 1993
Jamrose dość niesłusznie wpychany jest w niechlubną szufladkę polskiego dance. Maciej Jamroz i Rafał Bielski eksperymentowali z muzyką house i techno, czego efektem, było wydanie płyty „Techno Machine” w 1993 roku. Na longplayu udzielała się wokalnie Kasia Lesing, której wysamplowany głos znajdziecie również na płycie Pejzaż „Blues”. Ciekawostką były również 2 maxi-single winylowe z Euro-house’em , jakie Jamrose opublikował we włoskiej Discomagic.
By loading the video, you agree to YouTube’s privacy policy. Learn more
Projekt Futro, czyli Novika, Wojtek Appel i Konrad Kucz to nieodżałowany downtempowy zespół, jaki nam wszystkim kojarzy się ze złotymi latami Radiostacji i klubami takimi jak Piekarnia czy Muza. Na składance Pepsi Faza w roku ’00 pojawiła się piosenka „Where is The Love”, potem remiksowana m.in. przez Mechanix, a która otwierała następnie album pod tytułem… ” Futro”. Tracki zespołu remiksowali m.in. Adamus i Envee.