Electronic Beats Poland

Avtomat sampluje haniebne słowa ministra edukacji

 

Avtomat jest jednym z najważniejszych artystów sceny klubowej i queerowej w Polsce, producentem, DJ-em i wokalistą. Organizuje cykle imprez (m.in. Ciężki Brokat), należy też do prężnego kolektywu Oramics.

„Gusła (Human Rites)” to jego pierwsze wydawnictwo od siedmiu lat.

EP-ka „Gusła (Human Rites)” powstała w okresie trudnym zarówno dla Avtomata, jak i każdej innej osoby nieheteronormatywnej w Polsce. Muzyka po części narodziła się w trakcie artystycznej rezydencji w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, gdzie kolektyw Oramics odprawił queerowy rytuał uzdrowienia. Artysta opisuje ją jako „kolektywny krzyk społeczności postawionej pod ścianą”. W sierpniu 2020, w przeddzień performance’u, Avtomat został aresztowany protestując przeciwko bezprawnemu zatrzymaniu Margot Szutowicz z kolektywu Stop Bzdurom oraz narastającej opresji wobec społeczności LGBTQ+ w Polsce. O zdarzeniu pisał nawet brytyjski Mixmag.

Avtomat ma również smykałkę do domowych perkusjonaliów oraz przerabiania starych pieśni na wokalne drony i desperackie wrzaski.

Premierowy track  „Nieludzie (Ignorance Ha)” jest zaktualizowaną wersją utworu ze składanki „Total Solidarity” wydanej przez Oramics w 2019 roku.

Tym razem to nowy minister edukacji Przemysław Czarnek i jego dehumanizujący społeczność LGBTQ+ cytat zostają zagłuszone dźwiękami nadchodzącej zguby. Zniekształcony bas i powolna dekonstrukcja ballroomowej stylistyki brzmią teraz bardziej złowieszczo niż kiedykolwiek.

YouTube

By loading the video, you agree to YouTube’s privacy policy.
Learn more

Load video

 

Drugi utwór z nadchodzącej EP miał właśnie premierę via Mixmag.

By loading the content from Soundcloud, you agree to Soundcloud’s privacy policy.
Learn more

Load content

Ciekawostką jest, iż wydanie EP-ki zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Kultura w sieci.

Tańce to wytwórnia polskiej muzyki tanecznej i elektronicznej. Silnie zainspirowani kulturą klubową zbudowaną przez czarnych artystów ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Republiki Południowej Afryki czy Brazylii, poszukujemy nowych środków wyrazu wywodzących się z polskiego instrumentarium folkowego, zapomnianych rytuałów oraz odnoszących się do naszych codziennych doświadczeń w narastająco opresyjnej rzeczywistości.

Tańce prowadzi Łukasz Warna-Wiesławski, dawny współkurator festiwalu UnSound.

Przy okazji premiery EP-ki zapytaliśmy Kajetana Łukomskiego (Avtomat) o jego pogląd na temat Strajku Kobiet i opresyjnej ustawie antyaborcyjnej oraz zarzutach, jakoby protestowanie poprzez taniec i techno-blokady było działaniem nie na miejscu :

Kobiety są kolejną grupą społeczną, którą PiS i Konfederacja zaatakowały, żeby zatuszować swoją indolencję. Mają jednak pecha, bo kobiet jest w społeczeństwie dużo więcej niż osób LGBTQ i mają dużo większe wsparcie, co widać po skali protestów. Techno blokady i protesty to nic nowego – od wielu lat polskie kolektywy organizują tańczące protesty, m.in. pod ambasadami krajów, w których łamie się prawa człowieka (m.in. Gruzja, Brazylia). Taniec to równie uzasadniona forma protestu co marsze, nie widzę w tym nic nieodpowiedniego, szczególnie, że muzyka klubowa często miała korzenie w wykluczeniu.

 

Avtomat sampluje haniebne słowa ministra edukacji

TAŃCE – nowy polski label startuje z pierwszym release’em: „Gusła (Human Rites) AVTOMATA już 6.11. ,w  którym artysta sampluje słowa ministra edukacji!

Published November 02, 2020. Words by Artur Wojtczak.